Om at starte i Bøgely
Indkøring: Som udgangspunkt siger vi, der skal sættes 2½ dag af til indkøring af barnet. I langt de fleste tilfælde kan det gør barnet klar til at være her alene. De første to dage kører en af forældrene med barnet i bussen og deltager hele dagen. En af dagene holder vi en kort intro samtale med den ene forælder, om særlige forhold vi skal være opmærksomme på omkring barnet. På tredjedagen sender vi den pågældende forælder hjem, inden vi spiser frokost.
De fleste børn kommer som tre-årige, men vi modtager også børn fra andre børnehaver. Børnene bliver fordelt i de forskellige grupper i forhold til hvor der er plads. Modtager vi mange nye børn, f.eks. hen over sommeren, prøver vi i videst muligt omfang at fordele børnene i grupperne, så der bliver den bedst mulige køns- og aldersfordeling.
Den første tid: Er naturligt nok præget af usikkerhed for både barnet og forældrene. Barnet er vant til at være i institution, men ikke i de rammer vi tilbyder. Vi plejer at sammenligne det med, at man som voksen begynder på et nyt arbejde. Den nye virkelighed skal undersøges. Det tager tid, at finde ud af hvem, man har lyst til at lære mere at kende, men det tager også tid at lære dagens struktur at kende. Det skal nok komme, men det kræver tålmodighed. Vi som personalegruppe er selvfølgelig særligt opmærksomme på de nye børn.
Når vi er ude, fordeler det pædagogiske personale sig over hele legepladsen, så vi er tilgængelige for alle børn. Der vil både være voksenstyrede/vokseninitieret lege og børns egne lege i gang. Når de voksne sidder ned, er det for at være i tilgængelige og i øjenhøjde med børnene. En voksen, som tilsyneladende sidder alene, er ofte i gang med at observere en aktivitet eller har sat sig, for at kunne blive opsøgt af børnene.
Dagligdagens kommunikation: Hvor i som forældre i vuggestuen måske har været vant til at komme og tale med personalet dagligt og fået mange personlige informationer om det enkelte barn, vil informationer her ofte være af mere generel karakter.
Vi bestræber os på at beskrive hvilke aktiviteter der har været i gang i børnehaven i form af en dokumentation og/eller fotos på AULA, som er gældende for hele børnehaven. Denne dokumentation/fotos kan så være udgangspunkt for en snak om barnets børnehave liv derhjemme.
Ofte vil børn svarer at de ikke har leget med nogen eller ikke har nogen venner, hvis de bliver spurgt. Dette er som oftest udtryk for at børn lever i nuet og ikke beskæftiger sig så meget med hvad der er sket tidligere på dagen. Der kan fotos hjælpe barnet med at huske og fortælle om dagens aktiviteter.
Vi opfordrer nye forældre til, at kontakte os, hvis barnet har været ked af det om morgenen. Der er ingen grund til, at forældre er usikre på om barnet har en god dag, hvis et enkelt telefonopkald kan afklare dette. Det gælder i øvrigt for hele børnehavelivet. I forstyrrer ikke når i ringer. Vi vil gerne tale med jer. Kontakt os via AULA og bed os om at ringe jer op hvis I har noget I gerne vil drøfte med os.
I skal være opmærksomme på at der er langt mindre personalekontakt i en børnehave end I har været vant til fra vuggestuen. Kontakten foregår først og fremmest via AULA eller ved afhentning ved bussen om eftermiddagen.